Kategorie
Wpisy

Czy wiesz, że to tylko mit?

Czego naprawdę potrzebujesz by otworzyć własną kancelarię? 🤔 O początkach prowadzenia kancelarii krążą różne mity😱 Te najczęstsze to:

❌Na start konieczne jest dofinansowanie, albo dotacja

MIT! Otworzyłam kancelarię bez żadnych dotacji, dofinansowań, nie korzystając ze wsparcia rodziny, ani bliskich. Mój budżet początkowy to oszczędności na poziomie ok 10 tys. zł. Sprzęty w dużej mierze kupiłam poleasingowe, kserokopiarkę dzierżawię do dzisiaj.

❌Na początek musisz mieć kilku klientów od patrona, albo poprzedniego pracodawcy

MIT! Rozpoczynając działanie własnej kancelarii ani jeden klient nie pochodził od mojego patrona, ani poprzedniego pracodawcy, ale każdy pojawiał się z polecenia osób, które mnie znały.

❌Żeby iść na swoje musisz mieć znane nazwisko, najlepiej od pokoleń

MIT! Prowadzę kancelarię w innym mieście niż to, z którego pochodzę, nie mając tu żadnych powiązań rodzinnych. To w niczym nie przeszkodziło mi rozwinąć własną kancelarię.

❌Po egzaminie zawodowym trzeba najpierw popracować u kogoś, a po kilku latach można iść na swoje

MIT! Moja kancelaria działa już od następnego dnia po ślubowaniu adwokackim. Jeśli odpowiednio wcześnie zadbasz o zdobycie wiedzy i umiejętności, a także zbudowanie sieci kontaktów i do tego chcesz prowadzić własny biznes – nie ma na co czekać.

❌Otwierając kancelarię musisz na start zainwestować w nowe meble i sprzęty

MIT! Nie musisz wydawać majątku na nowy sprzęt! Zobacz, co naprawdę jest konieczne na początku i stopniowo uzupełniaj wyposażenie. Sama na początku miałam laptopa, a router i drukarkę pożyczyłam.

❌Otwierając kancelarię musisz się liczyć z tym, że nawet do dwóch lat nie będziesz zarabiać

MIT! Od pierwszego dnia aż do dzisiaj moja kancelaria każdego miesiąca jest na plus. Zadbaj o niskie koszty stałe i o właściwe inwestycje – te najlepsze to własny rozwój, sieć kontaktów i zespół kancelarii.

❌Jeśli jesteś dobry merytorycznie szybko zbudujesz dobrze funkcjonującą kancelarię

MIT! Znam wiele osób znakomitych merytorycznie, które nie udźwignęły prowadzenia własnej kancelarii. Umiejętności merytoryczne to warunek konieczny, ale niewystarczający.

A Ty?
Z jakimi mitami się spotkałeś/aś?

Kategorie
Wpisy

Co powinieneś wiedzieć przed rozpoczęciem aplikacji adwokackiej

W miniony weekend odbyły się egzaminy wstępne na aplikację. Gratuluję wszystkim, którzy mają już pozytywny wynik!👏

Taki czas zawsze rodzi wspomnienia jak to było gdy sama z wypiekami na twarzy czekałam, by wiedzieć co dalej!🤷‍♀️

🤔Co powiedziałabym sobie samej gdybym dziś zaczynała aplikację?🤔

✔Przemyśl wybór i zadbaj o to kto jest Twoim patronem – osoba patrona, jego podejście do wykonywania zawodu, chęć nauczenia Cię zasad sztuki mogą w przyszłości bardzo procentować. Wbrew pozorom wybór patrona naprawdę ma znaczenie!

✔Zadbaj o przemyślany wybór miejsca pracy – im większa kancelaria tym trudniej nabrać szerokiego doświadczenia, szukaj miejsc, gdzie będziesz mieć możliwość spróbowania, jaka gałąź prawa najbardziej Ci odpowiada

✔Aplikacja to nie studia – im więcej wykażesz inicjatywy własnej tym lepiej, zadbaj koniecznie samodzielnie o swój rozwój zarówno w zakresie kompetencji merytorycznych, jak i co nie mniej ważne kompetencji miękkich

✔Pytaj, dociekaj, próbuj zrozumieć – im więcej dowiesz się teraz o funkcjonowaniu w zawodzie i o współpracy z innymi podmiotami tym łatwiej będzie Ci się poruszać w świecie prawniczym

✔W trakcie aplikacji nie da się napisać za dużo apelacji, pozwów, umów – każde pismo, każda sprawa to doskonała okazja do szlifowania umiejętności praktycznych

✔Im więcej rozpraw i kontaktu z sądem tym lepiej – wykorzystaj każdą okazję, żeby uczestniczyć w rozprawach i innych czynnościach, z czasem stres maleje, a im więcej doświadczenia tym lepiej poradzisz sobie w kolejnych sprawach

✔Nawiązuj kontakty, relacje i współprace z innymi aplikantami i adwokatami – aplikacja to najlepszy czas na budowanie swojej własnej sieci kontaktów, które będą profitować w przyszłości

✔Wszędzie są ludzie – bądź życzliwa proaktywna, daj się lubić. Kultura osobista to podstawa, a przyjazna relacja z paniami w czytelni, w sekretariacie, czy szatni potrafi nieraz naprawdę ułatwić życie

✔Działaj w samorządzie aplikantów – aplikacja to dobry czas, żeby wesprzeć pracę samorządu, zrobić coś dla innych, a przy okazji nawiązać wartościowe relacje

✔Załóż bloga, konto na Youtubie, udzielaj się – niech ludzie dowiedzą się, że istniejesz

O czym jeszcze pomyśleć?

Kategorie
Wpisy

Jak poprowadzić pierwszą rozmowę z klientem?

Jak poprowadzić pierwszą rozmowę z klientem?

Dobre spotkanie z klientem zaczyna się już od ustalenia terminu.

1) W sposób jednoznaczny ustal czas i miejsce spotkania, poinformuj o rozliczeniu Po ustaleniu terminu wyślij SMS, w którym potwierdzisz ustalenia, datę i godzinę spotkania oraz adres kancelarii. Wskaż kwotę za konsultację i informację jakie są formy płatności.

2) Bądź zawsze na czas Jeśli możesz się spóźnić poinformuj o tym bezpośrednio klienta, albo pracowników kancelarii i zapewnij możliwość poczekania w komfortowych warunkach.

3) Bądź życzliwy Zacznij od życzliwej wymiany zdań. Dla wielu osób, szczególnie klientów indywidualnych kontakt z adwokatem jest sytuacją mocno stresującą. Odrobina życzliwości i uśmiech na początek jest zawsze dobrym pomysłem.

4) Przygotuj się do spotkania Przygotowanie do spotkania ma dwa aspekty: merytoryczny – poznając wcześniej przedmiot spotkania możesz się do niego przygotować, odświeżyć sobie przepisy i orzecznictwo, formalny – wyłącz dźwięk w telefonie, zadbaj o to by nikt i nic nie przeszkadzało w spotkaniu i by cała Twoja uwaga skupiona była na kliencie.

5) Przygotuj dobre otwarcie rozmowy Unikam pytania klientów z czym mają problem (bo może to nie problem, a wyzwanie), nie pytam też w czym mogę pomóc (bo może klient nie potrzebuje pomocy a wsparcia). Dobrym otwarciem jest na początku rozmowy pytanie: „Co mogę dla pani/pana zrobić?”.

6) Uprzedź o planowanym czasie spotkania Na początku zakomunikuj klientowi jak to spotkanie będzie przebiegało i jakie ramy czasowe są przewidziane. Pozwoli Ci to odpowiednio nawigować rozmową i skupić się na konkretach.

7) Aktywnie słuchaj W każdej rozmowie istotne jest aktywne słuchanie, o nim mówiliśmy już wcześniej, więc sprawdź poprzednie posty. Pamiętaj o zadawaniu dobrych pytań, parafrazowaniu, przytakiwaniu i komunikacji niewerbalnej.

😎 Podsumowanie – ustal kto co ma zrobić i kiedy Na końcu podsumuj rozmowę i dokonane ustalenia. Powiedz jednoznacznie jakie są kolejne kroki: kto, co i kiedy ma zrobić. Upewnij się, że klient Cię dobrze zrozumiał i w razie potrzeby ustal czy ma jeszcze jakieś pytania.

O czym wg Ciebie warto pamiętać, aby pierwsze spotkanie z klientem nie było tym ostatnim?

Kategorie
Wpisy

Kiedy ostatnio miałeś moment „wow!”? 🤔🎉

W ostatnim czasie rozmowy nie tylko z klientami, ale i z przyjaciółmi sprowadzały się do wspólnego mianownika, jakim jest moment „wow!”.

Każdy z nas ma różne istotne dla niego obszary życia np.:
📌praca
📌związek
📌rozwój
📌pasja

W każdym z tych obszarów zdarzają się momenty lepsze i gorsze, pojawiają się chwile radości, chwile zwątpienia, wyzwania i szanse. 🔎🗓 Raz na jakiś czas warto jednak zastanowić się kiedy ostatnio w danym obszarze miałeś moment „wow!”? 📆

❓Kiedy ostatnio praca dawała Ci taką satysfakcję, że czułeś przypływ radości i energii nakręcających Cię do dalszego działania?

❓Kiedy ostatnio patrzyłeś na swojego partnera/partnerkę z poczuciem szczęścia, że to ta konkretna osoba towarzyszy Ci w życiu?

❓Kiedy ostatnio czułeś, że się naprawdę uczysz i rozwijasz?

❓Kiedy ostatnio robiłeś coś tylko z pasji, po to, aby sprawić sobie radość i czuć, że się realizujesz?

Taki bilans robiony raz na jakiś czas i odpowiednio wcześnie wyciągnięte wnioski pozwolą uniknąć późniejszych frustracji, wypalenia i poczucia deficytów. Pozwala też uświadomić sobie kiedy nadszedł czas na zmiany w życiu – zmiana pracy, rozwód, zmiana obszarów rozwoju, itd.

Zastanawiasz się czasem nad swoimi momentami „wow!”?Jak często robisz podsumowania swoich aktualnych działań?W jaki sposób sprawdzasz swój aktualny poziom zadowolenia z życia? Kiedy ostatnio miałeś moment „wow!”?

Kategorie
Wpisy

Sygnały ostrzegawcze – na co uważać zanim przyjmiesz sprawę klienta?

Uroki pracy z ludźmi obfitują w różne sytuacje i przygody. Nie z każdym nadajemy na tych samych falach, mamy ten sam styl komunikacji i sposób postrzegania świata. Współpraca jest jednak płynniejsza jeśli wiele rzeczy jest wspólnych, a i gdy klient jest osobą z ludzkiego punktu widzenia sympatyczną.

W relacjach z klientem, podobnie jak w związkach damsko-męskich – na początku zawsze jest dobrze. Trudności i wyzwania mogą się jednak pojawić niepostrzeżenie, przyprawiając nas o spory stres i ból głowy. Wtedy bardzo szybko okazuje się, że nie ma takich pieniędzy i takiego wynagrodzenia, które są tego warte, a żadna sprawa nie jest aż tak ciekawa, aby kontakt z klientem mógł przyprawiać nas o ból brzucha z nerwów i nieprzespane noce.

Robiąc mały reverse engineering zauważyłam, że najczęstsze znaki ostrzegawcze, które powinny były od razu wzbudzić moją czujność to takie, gdy klient:
1) Miał kilku pełnomocników, był u kilku prawników
2) Bardzo źle wypowiada się o poprzednim pełnomocniku
3) Doszukuje się spisku, układów i kasty
4) Potrzebuje tylko Twojej pieczątki – ma gotowe pomysły i pisma, wszystko wie jak zrobić, a Ty tylko masz podpisać
5) Obwinia czynniki zewnętrzne za wszystkie swoje problemy, a sam jest zupełnie bezkrytyczny wobec własnej osoby
6) Nie dotrzymuje słowa – notorycznie spóźnia się, nie dotrzymuje ustalonych terminów np. dostarczenia dokumentów
7) Jednostronnie zmienia poczynione wspólnie ustalenia – np. informuje o zmianie terminu płatności, bez uzgodnienia tego wcześniej z nami
8 ) Odzywa się do Ciebie lub zachowuje w sposób lekceważący albo sygnalizujący brak szacunku – np. dzwoni w dni i godziny wolne od pracy nie mając ku temu istotnego powodu
9) Jest roszczeniowy, żąda i wymaga – oczekuje Twojej uwagi na okrągło, wyznaje kombinację zasad „nasz klient nasz pan” i „płacę to wymagam”
10) Nie słucha albo nie słyszy co się do niego mówi – manifestuje brak otwartości na rozmowę, przyjęcie zdania lub stanowiska innego niż sobie wcześniej założył

To oczywiście sygnały ostrzegawcze, a niekoniecznie od razu dyskwalifikujące – acz zawsze warto się nad nimi zastanowić, zanim przyjmiemy sprawę danego klienta.

Dziś jestem już dużo bardziej czujna i uważna na wskazane wyżej sygnały ostrzegawcze. Gdybym uświadomiła je sobie wcześniej, pewnie oszczędziłabym sobie wiele stresu i nieprzespanych nocy. Lekcję jednak odrobiłam i ostatnio – po zakończeniu współpracy z jedną z takich osób – czułam już tylko ulgę 😉

A jakie są według Ciebie sygnały ostrzegawcze u klientów?
Zgadzasz się z moim zestawieniem?

Kategorie
Wpisy

Zastanawiasz się czasem ile kosztuje urlop pełnomocnika? 🤔💰

Planując sezon urlopowy i wszelkie wyjazdy zawsze warto sobie uświadomić i przekalkulować ich koszt. I choć najczęściej uwzględniamy, że koszt wyjazdu to cena przejazdów/przelotów ✈, noclegu 🛏 i wyżywienia 🍽 w wybranej destynacji – to jednak nie wszystko.

Warto jeszcze uwzględnić m.in.:
📌 koszt utraconych zleceń, które w tym czasie moglibyśmy przyjąć 💻
📌 koszt zastępstw i substytucji na rozprawach, które się w tym czasie odbywają, na których nie możemy być osobiście 🤝
📌 koszy stałe w funkcjonowaniu kancelarii (o czym przeczytasz w jednym z poprzednich postów) 💲

Z drugiej jednak strony to, co zyskujemy to nie tylko fajne wspomnienia, ale też umysł wypoczęty i gotowy do podejmowania nowych wyzwań! 🔥

Zastanawiasz się nad tym planując urlop?

Jakie jeszcze koszty uwzględniasz planując wyjazd?

Jak często korzystasz z urlopu/wakacji/dłuższego wypoczynku?

Jakie masz swoje sposoby na dobry urlop?

Kategorie
Wpisy

Co za wspaniały tydzień!

Wielu z Was świętuje wyniki egzaminu zawodowego (udziela mi się ta radość i ten dreszczyk emocji), a ja świętuję 5 lat od ślubowania adwokackiego (20.06) i 5 lat od otwarcia kancelarii (21.06)!

Wciąż żywo pamiętam te emocje i wzruszenie, gdy zobaczyłam pierwszy raz wyniki mojego egzaminu, a potem dzień ślubowania, pierwszą rozprawę w todze, pierwsze spotkanie już z własnym klientem, pierwsze wygrane sprawy, pierwsze łzy klientów i w różnej formie podziękowania, pierwsze ślubowanie mojej pierwszej aplikantki, pierwsze świętowania sukcesów najpierw moich, a potem i sukcesów mojego zespołu.

Nie brakowało też sytuacji trudnych i kiedy analizuję miniony czas pamiętam też pierwszą niezapłaconą przez klienta fakturę, pierwszą skargę do Rzecznika Dyscyplinarnego (choć niesłuszna to i tak kosztowała sporo nerwów!), pierwsze frustracje z niedoszacowanej przy wycenie sprawy, pierwszy konflikt z klientem, pierwszą sprawę sądową przeciwko klientowi, pierwsze rozczarowania przy budowaniu zespołu kancelarii.

Bilans finansowy zdecydowanie na plus. Bilans satysfakcji i spełnienia zawodowego zdecydowanie na plus.

Jestem bardzo szczęśliwa, ale też niezwykle wdzięczna za miniony czas i ludzi, którzy mnie otaczają.

I z ciekawością czekam co przyniosą kolejne lata!

Życzę każdemu tyle radości z pracy zawodowej! Szczególnie tym, którzy czekają teraz na swoje ślubowanie i swoją pierwszą rozprawę w todze!

———————

A jakie wnioski wyciągnęłam z ostatnich 5 lat przeczytasz też szerzej w książce „Kancelaria 2.0 – jak rozwinąć własną działalność w branży prawniczej?”

Kategorie
Wpisy

Czy wiesz jak wycenić usługę prawniczą?

Ustalanie wynagrodzenia za usługi prawnicze to wyzwanie dla wielu adwokatów i radców prawnych, w szczególności u początków prowadzenia własnej działalności.

Z jednej strony nasze stawki nie powinny zniechęcić klienta, z drugiej zaś być opłacalne i pozwalać nie tylko na pokrycie bieżących kosztów, ale też na poczynienie oszczędności lub inwestycji.

Rozpoczynając działalność warto porozmawiać z dotychczasowym patronem lub wybranym mentorem i zapytać o podstawowe kwestie związane z funkcjonowaniem kancelarii oraz stawkami wynagrodzenia za konkretny rodzaj spraw.

Niezależnie od tego, co uda Ci się ustalić badając rynek, ustalając poziom stawek zastanów się m.in.:

  1. Jaka kwota jest odpowiednia dla Ciebie?
  2. Jaką kwotę faktycznie otrzymasz po odjęciu podatku VAT i podatku dochodowego?
  3. Jakie masz koszty stałe w przeliczeniu na godzinę pracy kancelarii?
  4. Jakie koszty dodatkowe pojawią się w związku z realizacją danego zlecenia?
  5. Jaki będzie planowany nakład pracy?
  6. Jak szybko usługa ma zostać wykonana?

Nie znam ani adwokata, ani radcy prawnego, któremu choć raz nie zdarzyłoby się niedoszacowanie kosztów swojej usługi i wykonanie jej poniżej opłacalności. Ważne jednak, by z takich sytuacji wyciągnąć lekcję na przyszłość i kolejnym razem, gdy będziesz chciał podać klientowi zbyt niską cenę, przypomnieć sobie frustrację, jaką odczułeś przy poprzednim „niedoszacowanym” zleceniu.

A Ty jakie aspekty bierzesz po uwagę ustalając wysokość Twoich stawek?

#adwokat#adwokatkrakow#mecenas#pełnomocnik#radcaprawny#prawnik#prawniknaobcasach#wynagrodzenieprawnika#jakrozwinąćkancelarię#egzaminadwokacki#kancelaria#kancelaria2.0 #adwokaturajesttakżekobietą#obsługaklienta#porozprawie#beztogi#rozwójkancelarii#własnybiznes#firma#przedsiębiorca#jakwycenićusługi#faktura#rozwój#wbiznesie#własnafirma#law#lawyerlife#aplikant#aplikantadwokacki#aplikantradcowski

Kategorie
Wpisy

Premiera książki

Budowanie własnej kancelarii od podstaw to nie tylko wspaniała przygoda, ale też duże wyzwanie. To wyzwanie znacząco rośnie, kiedy chcemy wszystko tak poustawiać, aby jej prowadzenie nie wymagało wypełnienia całego życia lecz pozostawiało czas i energię na takie rzeczy jak dalszy rozwój, czy życie prywatne i rodzinne.

O tym jak to zrobić przeczytasz w mojej właśnie wydanej książce, która nie tylko opisuje przykład pokazujący, że jest to możliwe, ale zawiera też praktyczne i konkretne wskazówki jak to osiągnąć.

W tej książce m.in. znajdziesz: – informacje, na co zwrócić uwagę planując otwarcie i rozwijając własną kancelarię – wskazówki jak m.in. rozmawiać z klientem, jak ustalać zasady rozliczenia i jak budować wizerunek eksperta – ćwiczenia pozwalające skutecznie wdrożyć praktyczne usprawnienia w działaniu Twojej kancelarii – wiele innych praktycznych wskazówek wynikających z moich dotychczasowych doświadczeń

Ta publikacja przeprowadzi Cię przez poszczególne aspekty tworzenia i prowadzenia własnej kancelarii, gdy po pełnej wyrzeczeń drodze do zawodu prawniczego staniesz przed wyzwaniami związanymi z rozwijaniem własnego biznesu.

Życzę Ci bardzo dobrej lektury i czekam na Twoje wrażenia!

Link do sklepu 🙂

Kategorie
Wpisy

Relacje, które decydują o sukcesie

Wciąż uważam, że o sukcesie w tej pracy decydują relacje.

Nie jakiś nepotyzm i kolesiostwo, ale właśnie umiejętność budowania relacji z bardzo różnymi ludźmi – co ważne: różnymi od nas! 👨‍👩‍👧

Usłyszałam kiedyś propozycję tego po czym poznać, że nasz krąg znajomych nie jest dostatecznie zróżnicowany: Jeśli zaprosisz wszystkich na imprezę urodzinową i obejdzie się bez zarzutów i tarć między uczestnikami to znaczy, że Twoi znajomi wystarczająco od siebie się nie różnią.🤷‍♀️😏🙄

Nie jeden raz w wyniku niezobowiązującej życzliwej rozmowy usłyszałam, coś co okazało się bardzo wartościowe i przydatne zarówno zawodowo, jak i prywatnie. Ba! Zdarzyło się nawet, że jedna taka rozmowa pod salą rozpraw uratowała mi proces! 🔥

A Ty – co o tym myślisz?

❓Co wg Ciebie decyduje o sukcesie?

❓Chętnie rozmawiasz z innymi osobami czekając pod salą rozpraw?

❓Jakie są Twoje sposoby na budowanie relacji?

❓Czy masz swoje sprawdzone tematy rozmów?