W naszej codziennej pracy często zdarza się, że musimy komunikować z osobami, których emocje sięgają zenitu. Czasem wiąże się to z presją otoczenia, czasem z nerwowym oczekiwaniem na rozprawę, innym razem z słuchaniem zeznań świadków, którym zdarza się mijać z prawdą, a jeszcze kiedy indziej wynika z niekorzystnego rozstrzygnięcia sądowego. Ale emocje to codzienność nie tylko w pracy adwokata.
↪️W jaki sposób szybko wyciszyć emocje drugiej osoby?
Sprawdzone sposoby to:
➡️Aktywnie słuchaj – pokaż rozmówcy, że interesuje Cię to, co ma do powiedzenia
➡️Pozwól zwentylować emocje – i jeśli trzeba: daj się rozmówcy „wygadać”
➡️Okazuj zrozumienie – nawet jeśli z rozmówcą się nie zgadzasz to w większości przypadków możesz okazać zrozumienie
➡️Zapytaj „Co się stało?” – większości z nas to pytanie kojarzy się z czasem dzieciństwa, gdy ktoś się o nas troszczył, pozwól, żeby to skojarzenie zadziałało u Twojego rozmówcy
➡️Zwracając się do rozmówcy używaj jego imienia lub funkcji – każdy z nas słucha dużo uważniej, gdy wypowiedź jest skierowana bezpośrednio do nas
➡️Wydawaj polecenia – mów drugiej osobie co powinna zrobić, np. „proszę usiąść i powiedzieć…”
➡️Pytaj o oczekiwania – zapytaj czego druga osoba od Ciebie oczekuje w tej sytuacji
➡️Pytaj o potrzeby – zapytaj czego druga osoba potrzebuje
❓️A jakie są Twoje sposoby, by szybko wygasić emocje Twojego rozmówcy❓️