Obowiązek podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i nieustannego szkolenia wynika wprost z regulacji obowiązujących adwokatów i radców prawnych. Warto jednak do tego tematu podejść na poważnie – wybierając takie szkolenia i warsztaty, które faktycznie zwiększą nasze umiejętności, albo wiedzę praktyczną, a nie tylko pozwolą na odhaczenie kolejnych godzin szkoleniowych i wykazanie się punktami niezbędnymi w sprawozdaniu z wykonania obowiązku doskonalenia zawodowego.
Wszelkie wykłady i szkolenia związane z wiedzą merytoryczną są w naszej pracy niemal niezbędne. Nieustannie zmieniające się prawo, ciągłe nowelizacje ustaw już obowiązujących, a do tego szereg nowych ustaw i innych aktów prawnych niejako wymusza na nas konieczność stałego uzupełniania wiedzy i dbania o to, aby ciągle być na bieżąco. Takie szkolenia są więc konieczne i pozwalają nadążyć za zmieniającymi się przepisami i orzecznictwem. Interesując się konkretnym zagadnieniem warto również zgłębić je w ramach studiów podyplomowych – ustalając wcześniej, który ośrodek przoduje w danej dziedzinie. Sama do dziś ukończyłam trzy kierunki studiów podyplomowych i z każdych skorzystałam w pracy zawodowej (choć oczywiście w większym lub mniejszym stopniu). Obecnie szereg szkoleń i studiów podyplomowych można również odbyć zdalnie stąd odległość nie stanowi już żadnej przeszkody.
Analizując pod kątem zawodowym przydatność szkoleń warto zwrócić także uwagę na dziedziny pozaprawne – np. ekonomię, finanse, zarządzanie. Warto odbyć szkolenie z mediacji, czy z alternatywnych metod rozwiązywania sporów. Wreszcie, warto rozejrzeć się po konferencjach naukowych (również studenckich), które często są bezpłatne, a prezentują wysoki poziom merytoryczny.
Niezależnie od „twardej” wiedzy merytorycznej konieczne jest również zadbanie o wykształcenie w sobie, a potem rozwój umiejętności miękkich – takich jak umiejętność aktywnego słuchania, precyzyjnej komunikacji, czy prowadzenia negocjacji zarówno z klientami, jak i w ich imieniu. Społeczeństwo oczekuje od prawników tych umiejętności będąc niejako przekonanym, że wraz z dyplomem magistra, albo najpóźniej ze zdanym egzaminem zawodowym nabywamy sprawność językową, erudycję i umiejętność przekonywania oraz umiejętności negocjacyjne. W praktyce jednak, gdy umiejętności te nie są wpajane na żadnym poziomie edukacji, sami musimy zadbać o nie jak najszybciej, pilnując przy tym praktycznego wymiaru warsztatów i szkoleń, w których bierzemy udział.
Na rynku dostępny jest cały zasób szkoleń o mądrze brzmiących nazwach, kończących się kolorowym certyfikatem, dobrze opracowanym graficznie. Cóż z tego, gdy w ramach tychże szkoleń możesz dowiedzieć się nie więcej niż z pierwszej z brzegu książki o negocjacjach (na przeczytanie której poświęcisz zresztą znacznie mniej czasu i pieniędzy). Wybierając odpowiednie szkolenie zweryfikuj więc najpierw jego praktyczny wymiar, sprawdź czy prowadzący opierają się na autentycznych przykładach i czy dbają o część praktyczną zajęć – tu bowiem potrzeba umiejętności, a nie wiedzy, więc czysta teoria i ładnie brzmiące formułki na nic się nie zdadzą. W przeciwnym razie stracić możesz nie tylko pieniądze, ale i czas – a tego już nie odzyskasz.
Praktyczne poznanie i rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych, w tym budowanie relacji z bardzo różnymi ludźmi, negocjowanie, czy umiejętne przekonywanie do swoich racji to elementy kluczowe dla osiągnięcia sukcesu kancelarii i dalszego jej rozwoju. Warto więc na ten aspekt położyć szczególny nacisk planując swój rozwój i karierę zawodową, warto też poświęcić mu odpowiednio dużo czasu i energii, ponieważ rezultaty tych działań będą widoczne na długo po wdrożeniu w nasze działanie konkretnych sposobów komunikacji i rozwiązań.
A w jakie szkolenia Ty inwestujesz?
W co według Ciebie warto zainwestować?